Asiakastuki

Ajankohtaisimmat kysymykset

Haasteita Lupapisteen käytössä? Alta löydät ratkaisuja yleisimpiin pulmatilanteisiin.

Voit myös tarkastaa löytyykö vastauksia kysymykseesi Lupapisteen käyttöohjeista tai usein kysytyistä kysymyksistä.

Miten haen työnjohtajaksi?

  1. Varmista, että olet saanut Lupapisteestä sähköpostin, jonka otsikossa lukee ”Sinut on nimetty työnjohtajaksi”. Mikäli et ole saanut kyseistä viestiä, ole yhteydessä hankkeeseen ryhtyvän edustajaan, ja pyydä häntä nimeämään sinut vastuuseen.
  2. Jos et vielä ole käyttäjänä Lupapisteessä, rekisteröidy samalla sähköpostiosoitteella, johon sait työnjohtajakutsun. Jos sait kutsun eri osoitteeseen, millä olet rekisteröitynyt Lupapisteeseen, pyydä kutsun lähettäjältä uusi kutsu.
  3. Kirjaudu Lupapisteeseen.
  4. Hyväksy Hankkeet-sivulla odottava sähköinen valtuutus otsikolla ”Työnjohtajan nimeäminen”.
  5. Siirry työnjohtajahakemukselle. Määritä, onko kyseessä hakemus vai ilmoitus, karttakuvan oikealta puolelta löytyvästä Toimenpide-valikosta.
  6. Täydennä hakemuksen tai ilmoituksen tiedot.
    HUOM! Tarkista vielä, että hakemuksen otsikko on työnjohtajan nimeäminen, status luonnos ja Osapuolet-sivulla on vain sinun ja hakijan tiedot.
  7.  Lisää vaadittavat liitteet Suunnitelmat ja liitteet –välilehdelle.
  8. Jätä hakemus tai ilmoitus viranomaiselle käsiteltäväksi klikkaamalla Jätä hakemus. Hakemus muuttuu tilaan Hakemus jätetty. Asian käsittely riippuu siitä, onko kysymys työnjohtajahakemuksesta vai -ilmoituksesta.
    A. Työnjohtajahakemus: Kun viranomainen siirtää hakemuksen käsittelyyn, saat tästä sähköpostiin ilmoituksen. Palvelu ilmoittaa sähköpostitse hankkeen osapuolille myös siitä, kun hakemukseen on annettu päätös. Päätöksen antamisesta näkyy tieto Lupapisteessä Päätökset-välilehdellä, Päätös annettu.
    B. Työnjohtajailmoitus: Viranomaisen hyväksyttyä ilmoituksen, saat tästä tiedon sähköpostiisi. Lupapisteessä ilmoituksen tila on Ilmoitus hyväksytty.
  9. Odota sähköpostiviestiä vastuun vahvistamisesta tai viranomaisen esittämistä täydennyspyynnöistä.
Lisää aiheesta:

 

Miten lisään hankkeelle liitteitä?

  1. Mene hankkeen Suunnitelmat ja liitteet –välilehdelle.
  2. Liitteitä voi lisätä yksitellen, tai useita kerrallaan.
    • Usean liitteen lisääminen kerralla: Listauksessa vaaditut liitteet voi lisätä klikkaamalla Valitse tiedostot aivan välilehden ylälaidasta tai raahaamalla liitetiedostot tietokoneeltasi Suunnitelmat ja liitteet-välilehden päälle. Jos liitteet lisätään raahaamalla, sivulla aktivoituu oranssilla katkoviivalla merkitty alue, johon tiedostot voi pudottaa. Palvelu kertoo edistymispalkin avulla, kun valitut liitteet on ladattu lisätietojen tallennusta varten.
    • Yhden liitteen lisääminen: Listauksessa vaaditut liitteet voi lisätä klikkaamalla yksitellen liitteelle varatulla rivillä Lisää tiedosto.
  3. Täydennä liitekohtaiset lisätiedot. Voit kirjata ne joko yksitellen tai kopioida tiedon alemmille riveille.
    • Tyyppi- ja Sisältö -kenttä ovat pakolliset, muut tiedot tulee täyttää tarpeen ja liitteen mukaan.
    • Sisältö-kenttään tulee lisätä tarkempi kuvaus tai otsikko dokumentista, esimerkiksi ”Hasse Hakijan valtakirja” tai ”Pohjapiirros, 1.kerros”.
    Mikäli liitteillä on samat lisätiedot, voit kopioida ne alemmille riveille viemällä hiiren osoittimen laatikon päälle ja klikkaamalla Kopioi ↓ -painiketta.
  4. Tarvittaessa allekirjoita liitteet. Allekirjoitettavat liitteet valitaan klikkaamalla ympyrää Allekirjoita-sarakkeessa. Viimeistele allekirjoitus salasanallasi.
  5. Klikkaa Valmis-painiketta tallentaaksesi liitteet.

 

Miten lisään liitteestä uuden version?

  1. Siirry Suunnitelmat ja liitteet –välilehdelle ja etsi haluamasi liite liitelistauksesta.
  2. Avaa liite klikkaamalla liitteen tyyppiä, esim. Asemapiirros, liitelistauksessa.
  3. Klikkaa Lisää uusi versio. Valitse tiedosto omalta koneelta. Version lisääminen tallentaa uuden liitteen vanhan liitteen päälle. Vanhat liitteet jäävät näkyviin versiohistoriaan, mutta hakemuksessa käsitellään vain uusinta versiota liitteestä.

Liitteen versiohistoriaa päästään tarkastelemaan klikkaamalla Näytä versiohistoria -valikkoa.

Lisää aiheesta:

 

Miksi en näe hanketta?

Hankkeen näkyvyys on sidottu Lupapisteeseen rekisteröityyn käyttäjätunnukseen eli sähköpostiosoitteeseen.

Onhan Lupapisteeseen rekisteröimäsi sähköpostiosoite sama, johon sait sähköpostin sähköisestä valtuutuksesta? Mikäli ei, voit vaihtaa sähköpostiosoitteen Omat tiedot -osiossa vastaamaan valtuutuksessa olevaa sähköpostiosoitetta tai pyytää sinut valtuuttanutta henkilöä tekemään uuden valtuutuksen rekisteröimääsi sähköpostiosoitteeseen.

Toinen vaihtoehto on, että sinua ei ole valtuutettu hankkeelle. Mikäli et ole saanut sähköpostiisi valtuutusta etsimällesi hankkeelle, ota yhteyttä joko henkilöön, joka on luonut hankkeen Lupapisteeseen tai kunnan viranomaiseen – he voivat valtuuttaa sinut mukaan hankkeelle.

Pst! Oletko työnjohtaja? Lue erityisesti sinua koskevat toimintaohjeet.

Muut tukiaiheet