Digitalisaation ilosanomaa eteenpäin myös yrityskäyttäjillemme

28.04.2016

0

digitalisaatiolupapisteyritystili

Blogipaula

 

Viisi päivää olen ollut osa Lupapiste-tiimiä ja nyt jo on tullut hyvin selväksi, kuinka intohimoisesta asiasta on kyse.
Sen lisäksi, että digitalisaatio on ilmiönä monien mielissä päällimmäisenä, myös erilaisten monimutkaisten hallinnollisten toimintojen ja julkisen sektorin sähköistyminen ovat juuri nyt erittäin hip ja pop. Jos digitalisaation elinkaarta voisi verrata oman planeettamme Maan elinkaareen, voisimme ehkä olla nyt vertauskuvallisesti siinä vaiheessa, kun ensimmäiset eliöt kampesivat itsensä merestä maalle. Uusi aika on alkanut, kehitys on nopeaa ja siinä on pysyttävä mukana tai valuu takaisin mereen. Mieluiten muutaman askeleen edellä.

Jos digitalisaation elinkaarta voisi verrata oman planeettamme Maan elinkaareen, voisimme ehkä olla nyt vertauskuvallisesti siinä vaiheessa, kun ensimmäiset eliöt kampesivat itsensä merestä maalle.

 

Onneksi kuitenkin älykkyytemme on kehittynyt hieman pidemmälle kuin niillä ensimmäisillä maan päällä ryömivillä ötököillä. Emme helposti hyväksy asioita annettuna ylhäältä alaspäin pakotettuina ja ilmoitusluontoisina, vaan vaadimme perusteluita, opastusta sekä jonkinlaisia vaihtoehtoja. Digitalisaation implementointi on siis tehtävä käyttäjäystävällisesti ja asiakaslähtöisesti. Yksi Lupapisteenkin motivaatioista on toimintoja ja hankkeiden edistymistä hankaloittavan byrokratian hoitaminen pikakelauksella.

Kuulin juuri kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläisen kertomana, kuinka maamme hallitus on vihdoin herännyt digiaikaan. Hänkin myönsi, että myöhässä ollaan ja esimerkiksi etelänaapurimme Viro on meitä edellä sähköisten palveluiden yleistämisen suhteen. Hallitus on ottanut yhdeksi päätavoitteekseen sähköisten palveluiden saavutettavuuden ja mahdollisuuden aitoon hyödyntämiseen aivan kaikille suomalaisille. Tämä vaatii mm. monia muutoksia lainsäädäntöön sekä erityistä pohdintaa syystä tai toisesta sähköisten palveluiden ulkopuolelle jäävien noin 400 000 suomalaisen kohdalla.

Ensin luulin, että ryhmässä on ainoastaan omia tiimiläisiäni, koska keskustelu oli hyvin aktiivista, avointa ja rentoa. Rullasin keskusteluja ja tajusin nopeasti, että ne päivitykset ja muutokset, joita taitavat arkkitehtimme koodaavat, ovatkin suurelta osin myös asiakkaidemme ideoita.

Asiakaslähtöisyyteen nojaava Lean-filosofia on oppina ja toimintaperiaatteena todella hieno, mutta harvoin aidosti käytössä organisaatioissa. Monissa yrityksissä toimintaa luullaan asiakaslähtöiseksi, mutta lähemmin tarkasteltuna se ei sitä ole. Heti ensimmäisenä työpäivänäni Lupapisteessä pääsin jäseneksi erilaisiin keskusteluryhmiin, joissa myös asiakkaamme ovat. Ensin luulin, että ryhmässä on ainoastaan omia tiimiläisiäni, koska keskustelu oli hyvin aktiivista, avointa ja rentoa. Rullasin keskusteluja ja tajusin nopeasti, että ne päivitykset ja muutokset, joita taitavat arkkitehtimme koodaavat, ovatkin suurelta osin myös asiakkaidemme ideoita.

Loistavat ja aktiiviset asiakkaamme sekä oma upea tiimimme toimivat saumattomasti yhteen. Lupapiste on toki jatkuvassa muutoksessa, mutta se mitä se on nyt ja tulevaisuudessa on aivan yhtä paljon asiakkaidemme ansiota kuin Lupapiste-tiiminkin.

 

Toisena työpäivänä pääsin osallistumaan rakennusvalvontojen kuntatapaamiseen. Tilaisuus oli aivan huikea enkä ollut vastaavaa tunnelmaa kokenut aiemmin. Loistavat ja aktiiviset asiakkaamme sekä oma upea tiimimme toimivat saumattomasti yhteen. Lupapiste on toki jatkuvassa muutoksessa, mutta se mitä se on nyt ja tulevaisuudessa on aivan yhtä paljon asiakkaidemme ansiota kuin Lupapiste-tiiminkin.

Olen todella ylpeä siitä, että pääsin mukaan Lupapisteen toimintaan. Tehtäväni tiimissä on Yritystili-palvelun kehittäminen ja Lupapisteen ilosanoman levittäminen yritysasiakkaille. Pääsen siis myös minäkin reissaamaan ympäri Suomea ja tapaamaan loistavia asiakkaitamme. Tavoitteenani on helpottaa ja yksinkertaistaa asiakkaiden omia toimintoja Lupapisteen avulla, mutta myös herättää sekä ylläpitää sitä intohimoa, joka jokaista meitä koskettavaan digitalisaatioon liittyy.

Mukavaa ja toivottavasti lämpenevää kevättä kaikille!

Yhteistyöterveisin,

PAULA VAHTOLA

Yritysmyyntipäällikkö | Lupapiste
paula.vahtola@solita.fi | +358 40 5549 149

Jaa tämä sisältö

Keskustele aiheesta

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitetta ei julkaista, mutta se tarvitaan viestin jättämiseen.