Ihmisiähän tässä kaikki ollaan

06.11.2013

1

Itselleni ainakin on jostain kummunnut se olo, että kun kyseessä ovat viralliset asiat, pitää ne hoitaa vakavasti. Mikä tarkoittaa liian usein samaa kuin kuolettavan tylsästi. Miksi ihmeessä?

Ymmärrän toki, että on syytä miettiä sanavalintoja, kun halutaan varmistaa, että viesti menee oikein ja varmasti perille. Tätenpä kai kapulakieli on päässyt syntymään. Vaan miksi viranomaisasioiden hoitoon toteutettujen palveluiden pitäisi olla vakavia? Eli tylsiä? Koska siihen on totuttu? Koska palvelua ei oteta vakavasti, jos se ei ole vakava?

Minä haluan haastaa tämän ajattelun. Minun mielestäni niiden ns. vakavien asioiden – olkoonkin vaikka rakennuslupahakemukset – hoitamiseen tarkoitetun palvelun ei tarvitse olla tylsä.

Jos ajattelen omakotiprojektiin ryhtyvää perhettä, joka haluaa itselleen unelmien kodin, ja sellaista on alkanut toteuttamaan – eikö vain matkalle kerrykin monenmoista haastetta ja vaikeaa tilannetta? Eikö olisikin velvollisuus itse kunkin hankkeeseen jollakin tapaa osallistuvan tahon pyrkiä tuota urakkaa helpottamaan? Eikö olisikin hienoa, että palvelu, jossa lupa-asiointi toteutuu, olisi hauska? Viihdyttävä? Sellainen, johon on ilo palata tarkkailemaan projektin edistymistä?

Uusi kommentti tullut asemapiirustukseen – ihanaa!
Naapuri on jättänyt kuulemisen – hauskaa!
Paloviranomainen antoi juuri lausunnon – jippii!

Tuntuuko oudolta? Niin kai, kun tuollaista ei ole aiemmin ollut. Silti me kaikki kaipaamme iloa ja myönteisyyttä arkeemme. Eikö siis ole aika vaihtaa vakavuus hyväntuulisuudeksi? Ei kai se vähennä asian arvoa, että asiointi ei tapahdukaan hampaat irvessä?

Sillä ihmisiähän me kaikki olemme. Niin asukkaat kuin rakennuttajat, lupaviranomaiset ja suunnittelijat ja kaikki muutkin. Ihan kuten kaupan kassaltakin kaivataan hymyä, verkkopalvelustakin voi kaivaa iloa.

Ja juu. Ei Lupapiste ihan vielä tässä tilassa ole. Mutta suunta voisi olla tuo. Vai voisiko?

Jaa tämä sisältö

Keskustele aiheesta

FutureMarja | 29.11.2013

Ihmiseltä ihmiselle. Sitähän se lupa-asiointikin on. Ja erityisesti oman kodin rakentamisessa – unelmasta lähdetään liikkeelle kohti taloa. Ei kyllä yhtään haittaisi, jos toteutuneet asiat jaettaisiin asianosaisten kesken riemulla. Erinomainen lähtöajatus palvelun kehittämiselle.

Olen ylpeä, että lupapiste.fi pilotoitiin Järvenpäässä, kotikaupungissani.

Vastaa kommenttiin

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitetta ei julkaista, mutta se tarvitaan viestin jättämiseen.