Kuulumisia kentältä: Lupapiste sähköistää rakentajan ja suunnittelijan lupa-asioinnin

29.05.2016

0

arkkitehtilupapisterakentajasuunnittelijasähköinen lupa-asiointi

Suunnittelijoilla on kaiken aikaa meneillään rakentamiseen ja remontointiin liittyviä asiakasprojekteja, joihin tarvitaan erilaisia rakennuslupia. Rakennuslupien hakeminen sähköisesti Lupapisteessä on jo tuttua puuhaa useille rakennushankkeiden pääsuunnittelijoille.
Arkkitehtitoimisto J.Palmqvistin suunnittelija Janne Palmqvist on hakenut lupia palvelun kautta jo palvelun alkumetreistä lähtien, maaliskuusta 2013 asti, ja hänelle onkin kertynyt hyvä näkemys siitä, miten asiointia kannattaa palvelussa edistää.

– ”Perustamme hakemuksen Lupapisteeseen joko yhdessä asiakkaan kanssa tai vaihtoehtoisesti luon itse hakemuksen ja kutsun hakijan sekä muut osapuolet mukaan hankkeelle. Asiakkaat ovat tykänneet siitä, että pääsevät seuraamaan ja tarvittaessa kommentoimaan hankkeen etenemistä”, kuvaa Palmqvist.

Suunnittelija Janne Palmqvist on käyttänyt Lupapistettä jo yli sadassa hankkeessa ja iloitsee palvelun tuomasta ajansäästöstä.

Kuva 1. Suunnittelija Janne Palmqvist on käyttänyt Lupapistettä jo yli sadassa hankkeessa.
– ”Kuvien päivittäminen palveluun on helppoa, sillä rakennushankkeissa tulee kuitenkin aina eteen muutostarpeita. Myös muut hankkeen suunnittelijat, kuten talotehtaan edustajat, pääsevät lisäämään ja päivittämään kuvia omalta toimistoltaan käsin.”
Luvanhakija näkee reaaliaikaisesti viranomaisten kommentit, lausunnot sekä muutosehdotukset. Mikäli luvanhakijalla on kysyttävää hankkeeseen liittyen, kannattaa keskustella avoimista kysymyksistä ensin pääsuunnittelijan kanssa. Hankkeen osapuolet voivat kuitenkin tarvittaessa olla yhteydessä asiointikunnan viranomaiseen hakemuksen keskusteluikkunan kautta. Myös Lupapisteen tuki auttaa käyttäjiä palvelun käyttöön liittyvissä teknisissä kysymyksissä.

Rakennusluvan hakeminen edellyttää tiivistä vuoropuhelua viranomaisten kanssa

Rakennusluvan hakemista säädellään lailla ja asetuksilla. Viranomaisten tehtävänä on valvoa, että hyvän rakentamisen edellytykset täyttyvät. Koska rakentaminen on useimmille asiakkaille kertaluonteinen projekti, on järkevää, että viranomaisasiointiin tottunut pääsuunnittelija hoitaa suurilta osin viranomaiskommunikaation sekä dokumenttien nimeämisen palvelussa.

– ”Rakentajien olisi hyvä ymmärtää, että rakennuslupaprosessissa on iso intressiryhmä takana. Yhdellä rakennuslupahakemuksella saattaa olla mukana 3-7 viranomaista, joiden tehtävänä on katsoa että rakennusprojekti täyttää siltä vaaditut edellytykset. Toivonkin rakentajilta ymmärrystä ja pitkäjänteisyyttä viranomaisten tärkeää työtä kohtaan”, sanoo Palmqvist.

Rakentajien olisi hyvä ymmärtää, että rakennuslupaprosessissa on iso intressiryhmä takana. Yhdellä rakennuslupahakemuksella saattaa olla mukana 3-7 viranomaista, joiden tehtävänä on katsoa että rakennusprojekti täyttää siltä vaaditut edellytykset. Toivonkin rakentajilta ymmärrystä ja pitkäjänteisyyttä viranomaisten tärkeää työtä kohtaan.

Pääsuunnittelija toimiikin monesti tulkkina asiakkaan ja viranomaisen välillä, sillä hän ymmärtää rakentamisen vaatimukset ja pystyy päivittämään hankkeen sisältöä palveluun viranomaisten vaatimusten mukaisesti. Tällä tavoin toimimalla taataan rakennuslupahakemuksen sujuva käsittely asiointikunnassa.

Rohkeasti palvelun käyttöön

Palmqvist on käyttänyt palvelua muun muassa Järvenpään, Keravan, Tuusulan, Sipoon ja Vantaan rakennusvalvonnoissa ja hänelle on kertynyt kokemusta jo yli sadasta Lupapiste-hankkeesta. Lupapisteen myötä stressi luvanhakemiseen liittyvistä aikatauluista on helpottanut.

-”Enää ei tarvitse kytätä virastolaitosten aukioloaikoja tai rynnätä viime tingassa kopiolaitokselle suunnitelmien teettämistä varten. Toisin sanoen aikaa kuluttava matkustaminen jää pois.”

Enää ei tarvitse kytätä virastolaitosten aukioloaikoja tai rynnätä viime tingassa kopiolaitokselle suunnitelmien teettämistä varten. Toisin sanoen aikaa kuluttava matkustaminen jää pois.

Palmqvist on huomannut, että yhteinen palvelu on myös sujuvoittanut asiointia eri kunnissa.

– ”Luvanhaku Lupapisteen kautta eri kunnissa on helpottunut: nyt luvan hakeminen on lähes samanlaista joka kunnassa. Voin nykyään asioida lähialueiden rakennusvalvonnassa kuin omassa kunnassani.”

Palmqvist kannustaakin positiivisten kokemusten valossa rakentajia sekä suunnittelijoita yhdessä Lupapisteen pariin.

-”Palvelussa voi aina muokata tarvittavia tietoja, joten avointa mieltä kyytiin ja rohkeasti vaan yhdessä suunnittelijan kanssa luvanhaun sähköiseen maailmaan.”


Kirjoitus on osa kuukausittain ilmestyvää ”Kuulumisia kentältä” -juttusarjaa, jossa kuvataan rakentamisen lupa-asioinnin sähköistymistä eri puolilla Suomea.

 

Jaa tämä sisältö

Keskustele aiheesta

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitetta ei julkaista, mutta se tarvitaan viestin jättämiseen.