Parasta mitä kuntakentässä on tapahtunut vuosiin

16.02.2015

0

käyttökokemusKäyttöönottolaatulupapistepalvelusolitasähköinen asiosähköinen asiointivaltakunnallinen asiointipalvelu

Olen tehnyt parinkymmenen kuukauden mittaisen matkan osana Lupapistettä, ja matka jatkuu. Se on Hyvä.

Lupapiste tuntuu olevan aihe, joka herättää tunteita. Sekin on Hyvä. Ei ole itsestäänselvyys, että sähköinen asiointi, lupa-asiointi, viranomaistoiminta sellaisia herättäisi. Yksistään tuo kertoo jo onnistumisesta. Pitäähän sitä olla joko kuuma tahi kylmä, ei haalea… Eli kerronpa hieman mistä on kyse.

Mikä Lupapiste?

LUPAPISTE ON VERKKOPALVELU, JOSSA KANSALAISET JA ORGANISAATIOT VOIVAT HAKEA RAKENNUS- JA MUITA LUPIA SEKÄ HOITAA NIIHIN LIITTYVÄÄ VIRANOMAISASIOINTIA. PALVELUN TUOTTAA SOLITA.

Lupapiste starttasi muutama vuosi sitten osana SADe-ohjelmaa (sähköisen asioinnin ja demokratian vauhdittamisohjelma). Määrittelyn, toteutuksen ja pilotoinnin kautta Lupapiste siirtyi tuotantoon toukokuussa 2014.

Suomessa on tällä hetkellä 317 kuntaa, ja jokainen niistä tekee itsenäisen ja vapaaehtoisen päätöksen Lupapisteen käyttöönotosta. Ja hyvä niin; vapaaehtoisuus pitää huolen siitä, että teemme työmme hyvin. Uskomme siihen, että hyvä ja laadukas palvelu pitää asiakkaat mukana, koska he haluavat pysyä.

LUPAPISTE ON LEVINNYT JO LIKI SATAAN KUNTAAN. SE ON MUUTEN PALJON SE.

Miksi Lupapiste on levinnyt näin nopeasti? Ainakin siksi, että sitä on haluttu. Lupapisteestä on hyötyä ja kokemukset puhuvat puolestaan. Onpa kyseessä ollut siitäkin harvinainen julkishallinnon ICT-hanke, että se on saatu tuotantoon alle aikataulun, alle budjetin ja siihen ollaan ihan aidosti tyytyväisiä niin viranomaisten kuin luvanhakijoidenkin puolella. Se ei muuten ole vähän se.

EI TODELLAKAAN OLE VÄHÄN SE, ETTÄ LUPAPISTEESTÄ TYKÄTÄÄN. NIINKIN PALJON, ETTÄ ASIAKKAIDEMME MIELESTÄ LUPAPISTE ON KUULEMMA ”PARASTA MITÄ KUNTAKENTÄSSÄ ON TAPAHTUNUT VUOSIIN”.

Lupapistettä on sanottu ison suomalaisen kaupungin tietohallintojohtajan suulla ”parhaaksi julkiseksi asiointipalveluksi”. Lupapisteen avulla lupakäsittelyajat ovat tippuneet jopa 90%. Toistan: jopa 90%. Lupapiste on mahdollistanut täysin uudenlaiset yhteistyömallit kuntien välille – maantieteellisistä sijainneista riippumatta. Nämä eivät ole pikkujuttuja julkisen talouden kurimuksessa.

JÄRVENPÄÄ & KAJAANI TEKIVÄT LUPAPISTEEN KAUTTA YHTEISTYÖTÄ, MISTÄ AIEMMIN OLISI VOINUT VAIN UNELMOIDA; TOINEN RAJANAAPURITON YHTEISTYÖ LÄHTI JUURI LIIKKEELLE JÄRVENPÄÄN JA HYVINKÄÄN VÄLILLÄ.

Miksi avaudun näin? Miksi korostan oman palvelun erinomaisuutta? Miksi näin röyhkeästi ja suomalaisuuteen nähden niin epätavallisesti menen kehumaan omaa juttua?

KOSKA OLEN KYLLÄSTYNYT KUULEMAAN VÄÄRISTELTYJÄ, JOPA VALHEELLISIA KANNANOTTOJA TÄSTÄ TUNTEITA HERÄTTÄVÄSTÄ AIHEESTA.

”Lupapiste synnyttää monopolin.” ”Lupapiste ajaa kunnat toimittajaloukkuun.” ”Hinnat nousevat pilviin kun SADe-ohjelma loppuu.”

Höpöpöpö. Ei Lupapiste mitään monopolia synnytä, päinvastoin. Me haluamme toimia kaikkien kanssa ja avoimesti. Teemme palvelua jatkuvassa ja tiiviissä yhteistyössä kunta-asiakkaidemme kanssa (jotka muuten jo monesti ovat toimittajaloukussa). Tuomme vaihtoehdon. Teemme sen vaan eri tavoin, kuin mihin on totuttu. Teemme sen valtakunnallisesti. Palveluna.

EI OLE TARVETTA RAKENTAA MONOPOLEJA TAI TOIMITTAJALOUKKUJA, KUN ASIAT HOIDETAAN HYVIN. SE VAIN TUNTUU OLEVAN MONILLE UUSI JA IHMEELLINEN AJATUS.

Lupapiste on paketti, jossa kaikki voittavat. Esimerkiksi Vantaan kaupunki, missä Lupapiste otettiin käyttöön alle kahdessa kuukaudessa ja saman tien kiitellen osaksi viranomaisen päivittäistä toimintaa. Turussa käyttöönotto vedettiin jopa nopeammin.

”Mikään IT-käyttöönotto ei ikinä ole mennyt näin kivuttomasti ja nopeasti”, sanottiin meille Etelä-Suomen suurkaupungista ja naapurikaupungin edustaja komppasi: ”Teillä on ihan käsittämättömän ketterä kehitys.”

Lupapiste tarjotaan kokonaispalveluna. Asiakkaan pitää vain käyttää palvelua ja hyötyä siitä. Siihenkään ei (valitettavasti) ole totuttu. Kuten ei myöskään siihen, että palvelu on hinnoiteltu selkeästi ja läpinäkyvästi, ja että se on helppo ostaa. Tai että palveluun kuuluu asiakastuki. Jopa loppukäyttäjätuki.

TAI ETTÄ PALVELU KEHITTYY JATKUVASTI HUIMALLA VAUHDILLA. KÄYTTÄJIEN TOIVEIDEN PERUSTEELLA. ILMAN PÄIVITYSMAKSUJA. ILMAN KÄYTTÖKATKOJA.

Toimimme näin, koska a) uskomme asiaamme, ja b) tätä tarvitaan. Osaltamme haluamme olla tekemässä tulevaisuuden yhteiskuntaa. Silloin tarvitaan ennakkoluulottomuutta, riskinottoa, investointeja, rohkeutta ja vilpittömyyttä. Mutta juuri näitä Suomi tarvitsee. Me kaikki tarvitsemme.

TEEMME KAIKKEMME, JOTTA LUPAPISTE TULEE KÄYTTÖÖN JOKAISESSA SUOMEN KUNNASSA. TEEMME KAIKKEMME, JOTTA JOKAINEN SUOMEN KUNTA TODELLA HYÖTYY PALVELUN KÄYTÖSTÄ. TEEMME KAIKKEMME, JOTTA JOKAINEN LUVANHAKIJA SAISI HELPOTUSTA HAKUPROSESSIINSA.

Tiivistettynä: haluamme parantaa suomalaista yhteiskuntaa, ja sitä teemme tältä omalta kulmaltamme ja sen eteen annamme kaikkemme. Sen eteen minä annan kaikkeni.

Ei se sen kummempaa ole.

Julkaistu alunperin Digitalist Networkin blogissa.

Jaa tämä sisältö

Keskustele aiheesta

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitetta ei julkaista, mutta se tarvitaan viestin jättämiseen.