Sähköinen lupa-asiointi tarjoaa hankkeen tiedonhallintaan tehokkuutta ja uusia ulottuvuuksia

23.02.2017

0

digitaalisuusdigitalisaatiosähköinen asiointisähköinen lupa-asiointi

Lupapiste digitalisoi rakennetun ympäristön lupa-asioinnin kertaheitolla. Yhdellä kirjautumisella tavoitetaan kaikki hankkeen osapuolet, oli kyse kotikunnasta tai vaikka mökkitontin uudisrakennuksesta. Asiakkaan – kuntalaisen, viranomaisen tai suunnittelijan – kannalta parhaiten toimii valtakunnallinen yksi palvelupiste kaikkiin organisaatioihin ja palveluihin.

Tätä aikaa kuvaa hyvin, että monissa kunnissa paperit ovat vähentyneet, hankkeeseen liittyvä dokumentaatio löytyy helpommin ja palvelu on entistä henkilökohtaisempaa. Asiakas saa entistä parempaa palvelua ja aikaa säästyy, kun tieto on helposti saatavilla. Sähköisten palveluiden käyttö ja käyttöönotto kuntien rakennusvalvonnoissa onkin lisääntynyt vauhdilla viimeisten parin vuoden ajan.

Lupapiste tarjoaa rakennushankkeen sähköisen työtilan, missä kaikki hankkeeseen liittyvä materiaali löytyy yhdestä paikasta. Ja jokainen joka on rakentanut, ollut hankkeessa mukana tai rakentamista joskus suunnitellut tietää, että tätä materiaalia on paljon. Piirustukset, tietomallit, paikka- ja karttatiedot, viranomaisten lausunnot ja päätökset. Lisäksi vielä rakentamisen aikana kertyvä asiakirjamateriaali. Työstä käy tämän kaiken hallinnointi.

Tietojen hyödyntäminen hankeen valmistelussa, käsittelyssä sekä etenemisen seurannassa onnistuu vaivattomasti, kun tarvittavat tahot – henkilötasolla kymmeniäkin ammattilaisia – valtuutetaan sähköisesti kukin omassa roolissaan tarkastelemaan materiaalia. Ja tämä kaikki tapahtuu yhdessä paikassa.

Tilaajan lisäksi arkkitehti, suunnittelijat, työnjohtaja sekä talotehtaan ja rakennusliikkeen edustaja pääsevät käsiksi hankkeen ajankohtaiseen tietoon. Viranomaistahot ja naapurit, joihin hanke liittyy, voidaan kutsua mukaan. Esimerkiksi kesämökin laajennukset saadaan hoidettua omalta kotipaikkakunnalta jouhevasti, kun mökkinaapurit ovat kuultavissa palvelun kautta.

Lupapiste on avoin pilvipalvelu, sitä on helppo käyttää missä vain ja lupa-asioiden hoitaminen sen kautta on vaivatonta. Konsepti on yksinkertainen, kuten monet muut hyväksi todetut innovaatiot. Palvelun valtakunnallisuus ja alueellisuus tuovat lisäarvoa rakennetun ympäristön parissa työskenteleville ja lupia hakeville yrityksille. Tilaajan kannalta yksi luukku toteutuu parhaiten silloin, kun hyvin toimivien julkisten palveluiden lisäksi hankkeelle olennaiset palvelut ovat saatavilla yhdessä paikassa. Palveluntuottajasta riippumatta.

Viranomaisen kannalta toimintamalli on onnistunut, kun lupa-asiat saadaan hoidettua yhden kanavan kautta, 100% sähköisesti. Tämä mahdollistaa myös sähköisen arkistoinnin ja tiedonhallinnan.

Toimintamallien tukiessa sähköistä tiedonhallintaa, kulkeutuvat dokumentit asiointipalveluista arkistoon automaattisesti. Kun yhteistyö eri toimijoiden välillä toimii ja tiedon jakaminen on helppoa, mahdollistavaa se entistä onnistuneemman asiointikokemuksen kaikille osapuolille.

 

Kirjoittaja Ilona Ivanoff on Lupapisteen uusi viestintä- ja markkinointipäällikkö, joka suhtautuu intohimoisesti 100 % sähköiseen lupa-asiointiin.

Jaa tämä sisältö

Keskustele aiheesta

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitetta ei julkaista, mutta se tarvitaan viestin jättämiseen.