TOP 5 -kysymykset ja vastaukset Lupapisteen yrityskäyttäjille

15.12.2016

0

hankehallintalupapisteluvanhakurakennuslupasähköinen valtuutusyritystili

Tällä hetkellä noin 110 Suomen kuntaa käyttää Lupapistettä sähköisenä asiointikanavana rakennetun ympäristön lupahakemusten tekemiseen sekä käsittelyyn. Ensi vuoden puolella on tuloillaan lähes 100 kuntaa lisää. Suomessa on yhteensä 313 kuntaa, joten hieman on meillä vielä hommia edessä, jotta saadaan kaikki kunnat mukaan sähköiseen toimintamalliin.
Lupapisteen Yritystili on kehitetty helpottamaan yrityksen sisäistä hankehallintaa niiden kuntien alueella, joissa palvelu on käytössä. Olemmekin nyt haastatelleet Yritystili-asiakkaitamme, jotta osaisimme paremmin vastata heidän sähköistä hankehallintaa koskeviin tarpeisiinsa eri puolella Suomea ja ymmärtää aukkokohtia palvelumme käytössä. Täten voimme vastata paremmin alati kasvavan käyttäjäkunnan tarpeisiin. Alla yrityskäyttäjiemme esittämät TOP 5-kysymykset kera yrityspalveluiden myyntipäällikkömme Paula Vahtolan tyhjentävien vastausten.

Kulunut syksy on varmasti ollut monelle kiireistä aikaa. Ainakin, jos jotain voi siitä päätellä, miten paljon kuulee päivittelyjä, että nytkö se joulu jo taas tulee. Kaikki ajan nopeaan kulumiseen liittyvät sanonnat minä ainakin allekirjoitan. Aloitin Lupapisteen yrityspalvelujen myyntipäällikkönä huhtikuussa ja tuntuu, että siitä on kulunut kaksi vuotta eikä kahdeksan kuukautta – sen verran vipinää on riittänyt.

Vastuualueelleni osuu myös aktiivisille ammattilaiskäyttäjillemme suunnattu Lupapiste Yritystili-palvelu. Olemme haastatelleet Yritystili-asiakkaitamme, jotta saisimme paremman kuvan siitä, mitä asiakkaamme todella palvelulta odottavat ja millainen palvelu olisi paras. Lisäksi muutkin ammattilaiskäyttäjämme ovat antaneet palautetta sekä esittäneet kysymyksiä Lupapisteen käytöstä. Tässä TOP 5 -nostot eniten esille tulleista aiheista.

  1. Miksi minun pitää tunnistautua henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksillani, jotta voin toimia Lupapisteessä?

Luvanhakijan sekä yrityksen tulee rekisteröityä Lupapisteen käyttäjäksi ensimmäisen kirjautumiskerran yhteydessä. Jatkossa palveluun voi kirjautua omalla sähköpostiosoitteella ja vapaavalintaisella salasanalla, joka annetaan rekisteröitymisen yhteydessä. Lupapiste on sähköisen asioinnin palvelu, joka edellyttää vahvaa sähköistä käyttäjän tunnistautumista. Olemme kuitenkin ymmärtäneet, että etenkin työasioissa omien verkkopankkitunnusten käyttäminen tuntuu oudolta. Lupapiste Yritystilissä vain tilin rekisteröijä tunnistautuu vahvasti eli omilla verkkopankkitunnuksillaan tai mobiilivarmenteella ja allekirjoittaa sähköisesti Yritystilisopimuksen. Hänestä tulee Yritystilin ensimmäinen ylläpitäjä ja hän voi jakaa käyttöoikeuksia yrityksen muille henkilöille, joiden ei tarvitse tunnistautua vahvasti palveluun.

  1. Mitä, jos perustamani hakemuksen eteneminen hidastuu tai estyy, koska olen lomalla tai muuten estynyt täydentämään hakemusta?

Henkilökäyttäjä näkee Lupapisteessä ainoastaan ne hakemukset, jotka on perustanut tai joihin hänet on kutsuttu osapuoleksi. Lupapiste Yritystili mahdollistaa yhteisen hankenäkymän kaikille Yritystilin käyttäjille. Jos hakemus on perustettu Yritystilin käyttäjän toimesta tai jos yritys on kutsuttu Yritystilinä osapuoleksi hakemukselle, se on kaikkien tilin käyttäjien nähtävillä sekä muokattavissa.

Jos siis joku osapuolista on lomalla tai muuten estynyt, kuka vaan voi jatkaa hakemuksen täyttämistä tarvittaessa. Yritystilin kautta tehdyt hakemukset kuuluvat aina yritykselle eikä sen yksittäiselle työntekijälle.

Jos siis joku osapuolista on lomalla tai muuten estynyt, kuka vaan voi jatkaa hakemuksen täyttämistä tarvittaessa. Yhteinen hankenäkymä ja –käsittely on erittäin hyödyllinen myös niissä tapauksissa, kun suunnittelija vaihtaa työpaikkaa kesken projektin. Yritystilin kautta tehdyt hakemukset kuuluvat aina yritykselle eikä sen yksittäiselle työntekijälle.

  1. Minut kutsutaan usein Lupapisteeseen osapuoleksi hakemukselle. Mitä se tarkoittaa?

Lupapisteeseen kutsutaan sähköisesti mukaan kaikki hankkeeseen osallistuvat osapuolet. Sähköisen osapuolivaltuutuksen avulla kaikki näkevät reaaliaikaisesti, missä hakemus etenee ja mitä tietoja puuttuu. Samalla osapuolet pääsevät tallentamaan tarvittavia tietoja/dokumentteja hankkeelle. Lupapisteen sähköinen osapuolivaltuutus kirjoitusoikeuksilla vastaa perinteistä valtakirjamallia. Jos siis kaikki tarvittavat osapuolet on kutsuttu kirjoitusoikeuksin ja he ovat hyväksyneet kutsun, erillistä valtakirjaa ei enää tarvita.

Lupapisteen sähköinen osapuolivaltuutus kirjoitusoikeuksilla vastaa perinteistä valtakirjamallia. Jos kaikki tarvittavat osapuolet on kutsuttu kirjoitusoikeuksin ja he ovat hyväksyneet kutsun, erillistä valtakirjaa ei enää tarvita.

 

Yritystilin rekisteröineet yritykset on erittäin kätevä kutsua mukaan hakemuksille: yritys löytyy yhteystietoineen suoraan Osapuolet –välilehdeltä ”Valtuuta uusi yritys” –toiminnon alasvetovalikosta. Yrityksen kumppanien tai asiakkaiden tarvitsee siis vain valita alasvetovalikosta oikea yritys ja lähettää kutsu – ilman, että tarvitsee miettiä oikeaa yhteyshenkilöä yrityksessä. Kutsu tulee automaattisesti Yritystilin ylläpitäjälle, joka joko hyväksyy tai hylkää kutsun. Tämän jälkeen hakemukselle voidaan kutsua ne Yritystilin käyttäjät, joiden halutaan osallistuvan hakemuksen täydentämiseen.

ammattilaisille-3-kuva

Kuva 1. Yritystilin perustanut yritys voidaan etsiä ja kutsua näppärästi mukaan Lupapiste-hakemuksille ”Valtuuta uusi yritys” -toiminnon kautta.

Toiminto on kätevä myös niissä tapauksissa, joissa urakoitsija toimii esim. operaattorin tai sähköverkkoyhtiön puolesta: urakoitsija voi kutsua Yritystilin rekisteröineen operaattorin tai sähköverkkoyhtiön yrityksenä mukaan hakemukselle eikä tarvitse huolehtia valtakirjojen allekirjoittamisista sekä niiden skannaamisesta ja liittämisestä hakemukselle.

  1. Miksi kunta vaatii rekisteröimään Yritystilin?

Otsikon mukainen kysymys tulee usein esille, kun kysymme miksi yritykselle päätettiin rekisteröidä maksullinen Lupapiste Yritystili. Haluankin tässä korjata ison asiavirheen: ei kunta eikä kukaan mukaan vaadi rekisteröimään maksullista Yritystili-palvelua eikä edes käyttämään Lupapistettä. Toistaiseksi laki vielä sallii paperihakemustenkin jättämisen, vaikka sähköinen asiointi on siihen verrattuna kaikille osapuolille vaivattomampaa, ajasta ja paikasta riippumatonta asiointia, jossa kaikki osapuolet tietävät missä mennään. Sekä me että Lupapiste-kunnat haluamme korostaa sähköisen asioinnin merkitystä myös tuleville sukupolville. Sähköisessä muodossa tiedot säilyvät muuttumattomina ja etenkin kunnissa vauhdilla yleistyvän sähköisen pysyväisarkiston ansiosta ikuisesti. Yritystili on Lupapisteen sisällä toimiva palvelu, jota ei missään tapauksessa ole pakko rekisteröidä, mutta suosittelemme sitä yrityksille, joissa viisi tai enemmän henkilöä osallistuu lupaprosesseihin ja joissa lupa-asiointi on merkittävä ja säännöllinen osa liiketoimintaa.

  1. Mikä ihmeen Yritystili?

Kattavan infopaketin Yritystilistä näet täältä. Lisäksi allekirjoittaneelta saat lisätietoa – älä siis epäröi olla yhteydessä.

 

Jouluisin yhteistyöterveisin,

 

 

Paula Vahtola

PAULA VAHTOLA

Yritysmyyntipäällikkö | Lupapiste
paula.vahtola@solita.fi | +358 40 5549 149

 

Jaa tämä sisältö

Keskustele aiheesta

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitetta ei julkaista, mutta se tarvitaan viestin jättämiseen.