Yhdessä rakentaen

18.06.2014

0

lupapisterakentaminensähköinen asiointiunelmat

”Mahtavaa”, oli päällimmäinen ajatukseni, kun kuulin ensimmäisen kerran Lupapisteestä.

Näin omakotitaloremontoijan syvällä rintaäänellä voin nimittäin todeta, että Lupapiste on enemmän kuin toivottu sähköinen työkalu rakentajan intensiiviseen sekä pölyiseen arkeen. Sitä kun haluaa keskittyä remonttiprojektissaan itse asiaan, kuten siihen, että taloa kunnnostetaan oikeista paikoista oikeaan aikaan, esteettistä silmää sekä budjettia hellivällä tavalla. Lupapapereiden pyöritys on tarpeellinen, mutta lähes poikkeuksetta epämieluisa vaihe, jonka toivoisi vain olevan nopeasti ohi. Toisaalta ei kaikki mene niinkuin Strömsössä aina siellä lupaprosessin toisessakaan päässä. Kunnan lupaviranomainen saattaa joutua käyttämään kohtuuttoman paljon aikaa esimerkiksi hakemustietojen täydentämiseen tai tietylle alueelle jo aiemmin annettujen päätösten selvittämiseen.

Kiitos Lupapisteen, tätä rakentajan ja kuntaviranomaisen välistä vuoropuhelua voidaan helpottaa sekä nopeuttaa. Vaikka palvelumme on vasta puhkeamassa kukkaan, käyttäjien palaute on ollut jo tässä vaiheessa enemmän kuin mieltä lämmittävää. On ollut hieno huomata, että Lupapisteen käyttäjäkunta haluaa olla aktiivisesti mukana palvelumme kehittämisessä. Avoimen vuoropuhelun pohjalta osaamme korjata virheitä, luoda käyttäjiä aidosti hyödyttäviä toimintoja, sekä edistää sujuvaa rakentamisen aikaista asiointia. Aina auki olevien korviemme sekä mieliemme johdosta jokaiselle teistä tarjoutuukin hyvin konkreettinen vaikutusmahdollisuus siihen, miten Suomea rakennetaan.

Voin vaan kuvitella, kuinka positiivisia vaikutuksia Lupapisteellä voi pidemmällä tähtäimellä olla. Miettikäähän, miten esimerkiksi verkkopankit ovat helpottaneet ihmisten elämää. Ainakin itse haluan hoitaa pankkiasiani muun Internet-surffailun ohessa, minulle parhaiten sopivana ajankohtana. Jonottamisesta vapautuneen ajan pyhitän mieluusti vaikkapa remonttiprojektini edistämiseen sekä rakkaiden ystävien tapaamiseen.

Visioni Lupapisteen hyötyjen osalta on samankaltainen. Uskon, että Lupapiste vähentää turhautuneisuutta asiointia kohtaan sekä vapauttaa aikaa aidosti mielekkäälle tekemiselle. Toivon lisäksi, että Lupapiste ruokkii kuntien välistä yhteistyötä sekä hioo asiointiprosesseja yhä toimivammiksi.

Lupapisteen uutena palveluvalmentajana tulen seikkailemaan ympäri Suomea kouluttaen Lupapisteen käyttäjiä palvelumme saloihin. Uskon, että yhdessä tekemällä löydämme asiointia helpottavia käytäntöjä sekä kehitysideoita, joiden kautta Lupapisteestä pystytään luomaan mahdollisimman mieluisa kohtaamispaikka sen eri osapuolille. Samalla pidämme myös luonnollisesti hauskaa. Uskon nimittäin, että mikäli työmaalla viihdytään, myös rakentamisen jälki on huomattavasti parempaa. :)

Innolla työmaan seikkailuja odottaen!

Ilona Liesmäki
Palveluvalmentaja, Lupapiste
ilona.liesmaki@solita.fi
+358 40 5358 965

Jaa tämä sisältö

Keskustele aiheesta

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitetta ei julkaista, mutta se tarvitaan viestin jättämiseen.