Lupapisteen kehitystiimin terveiset 5 / 2015

kehitystyösähköinen arkistointityöjonouudistustyönjohtajan nimeäminen

staff-ilkka-mattila

Terve,

Toukokuun aikana isot ponnistukset olivat työnjohtajan nimeämisen laajaan käyttöönottoon liittyvät parannus- ja korjaustyöt, sekä yritystilin viimeistely julkaisua varten. Tuskastuttavankin pitkän odottelun jälkeen olemme viimein saaneet aiemmat työt alta pois ja aloittaneet työjononäkymän uudistukset. Nyt työn alla on alueiden mallintamiseen liittyvät hommat, ja varsinainen jonojen hallinta ja parannettu hakutoiminnallisuus on lähtökuopissa. Tuomme työjonoon liittyviä ominaisuuksia käyttöön sitä mukaa, kuin saamme niitä hyväksymistestattua. Tarve on saamamme palautteen mukaan jo kova.

Arkistoratkaisuun olemme tiedonohjausjärjestelmän lisäksi toteuttaneet sähköisen vastaanoton, eli kaikki vastaanotetut hakemukset ja aineistot saadaan arkistonhallinnan piiriin ja arkistoitavat materiaalit muutettua heti arkistokelpoiseen PDF/A-muotoon. Tällä hetkellä olemme kovaa vauhtia tekemässä dokumenttihaun toiminnallisuuksia, jolloin arkistosta ja Lupapisteen asiointikannasta voidaan hakea aineistoja käyttöön todella näppärästi. Lisäksi olemme määritelleet Sito Oy:n kanssa toiminnallisuudet, joilla materiaalit saadaan suoraan Louhi-kauppaan (Arska) niissä kunnissa, joissa Louhi on käytössä. Allekirjoittanut on ainakin todella innostunut koko arkistopuolen kehityksestä, koska se suoraviivaistaa ja tehostaa kunnan sisäistä tekemistä todella merkittävästi, tekee käsittelystä ja arkistoinnista mielekästä ja tuo aineistot kaikkien käyttäjien ulottuville.

Pääset tutustumaan tarkemmin Lupapisteen sähköisen arkiston periaatteisiin ja hinnoitteluun täältä.

Tehtyjä töitä:

• Yritystilin viimeistely
    • Yritystili on julkaisukunnossa, avautuu sivustolla näinä päivinä
  • Työnjohtajan nimeäminen
    • Lukuisia käytettävyysparannuksia
    • Julkaisimme Helsingissä Facta-järjestelmästä yli 4000 kahden viimeisen vuoden aikana päätettyä rakennuslupahakemusta, joihin kaikkiin lähetettiin kutsut hakijoille ja ohjeet tehdä tjo-asiointi Lupapisteessä.
  • Maalämpökaivojen hakemuksen sisältö viety tuotantoon
    • Erikseen dokumenttina pyydetty etäisyystaulukko on nyt osa Lupapisteen hakemusta. Etäisyystaulukko tulostuu näppärästi mukaan hakemuslomakkeelle.
  • Arkistomuotoon muutos
    • Vastaanotettujen dokumenttien muoto tarkistetaan ja tallennetaan tarvittaessa PDF/A-formaattiin
  • Arkiston dokumenttihaku
  • Hae aineistoa hakemuksen tai dokumentin tietojen tai paikkatiedon (kartta) perusteella

Tiimillämme riittää siis mukavasti hommaa vielä näin loma-ajan kynnyksellä. Lomailemme pääosin heinäkuussa, mutta niin tuessa kuin kehitystiimissä on tietysti ihmisiä paikalla joka arkipäivä.

Mukavan leppoisaa kesää koko tiimin puolesta toivottaa,

Ilkka Mattila, Kehitysjohtaja | Lupapiste
ilkka.mattila@solita.fi