Lupapisteen tuen terveiset 8 / 2015

07.09.2015

staff-anna-palttila

Moro!

Elokuun aikana Lupapisteeseen on tehty 2168 uutta hakemusta ja neuvontapyyntöjä on lähetetty 193 kappaletta. Lupapisteen tekniseen tukeen on tullut 262 kirjattua yhteydenottoa, joista sähköpostitse yli puolet, viidesosa Lupapisteen sivuilta löytyvän tukipyyntölomakkeen kautta ja reilu 10% puhelimitse.

Tuki on viimekuukausina palvellut puhelimitse vain viranomaisasiakkaita, mutta syksyn aikana myös hakijoille tarjotaan mahdollisuus puhelinpalveluun. Nettisivuilta löytyviä ohjeita parannetaan, jotta mahdollisimman moneen pulmaan löytyisi vastaus myös palveluaikamme klo 8-16 ulkopuolella.

Työnjohtajahakemukset Helsingissä

Elokuussa Lupapisteen Helsinkiläisiä hankkeeseen ryhtyviä kummastutti, kun työnjohtajat pitäisi nimetä Lupapisteessä mutta rakennuslupapäätöstä ei kuitenkaan sivulla näy. Paperilla avattuja lupia siirrettiin toukokuussa suuri määrä Lupapisteeseen työnjohtajien nimeämisiä varten.

• Tiedote asiasta ja käyttöohjeita täällä.

Kesällä lupia on siirretty viranomaisten toimesta manuaalisesti. Hankkeeseen ryhtyvälle on lähtenyt siirron yhteydessä automaattisesti sähköpostiin sähköinen valtuutus hankkeelle, mutta jos sähköpostiosoite on puuttunut, valtuutus ei ole onnistunut. Jos viranomainen on pyytänyt nimeämään työnjohtajat päätöksen saaneelle hankkeelle, varmistakaa, että lupa on viranomaisen toimesta siirretty ja valtuutuskutsu hankkeelle lähetetty. Rekisteröityminen on tehtävä samalla osoitteella mihin valtuutus on tehty. Jos valtuutuskutsua ei ole tullut ollenkaan, voi valtuutusta pyytää Helsingin rakennusvalvonnan lupasihteereiltä.

Hakemuksen jättäminen

Hakijoilla kautta maan on ollut pieniä vaikeuksia hakemuksen jättämisen suhteen – hakemusta ei olla saatu eteenpäin, kun pakollisia tietoja on puuttunut. ”Hakemuksen jättäminen”-välilehdeltä näkee hakemukselta puuttuvat pakolliset tiedot ja Näytä-painikkeesta voi siirtyä hakemuksella oikeaan kohtaan täyttämään kyseisen tiedon. Monissa tapauksissa hakemukselle oli lisätty ylimääräisiä Hakija- tai Suunnittelija-tietueita, joiden tyhjät pakolliset kentät estävät hakemuksen jättämisen. Ylimääräiset tietueet voi poistaa tietueen otsikkorivin alla olevasta Poista-painikkeesta. ”Suunnitelmat ja liitteet” -välilehdelle tulee lisätä pakollisiin liitepohjiin ruksi kohtaan ”Ei tarpeen”, jos kyseistä liitettä ei tarvita.

Värikästä syyskuuta, arvon rakentajat!

Lupapiste-tuki

_____