Parannuksia palvelussa 14.9.2016

14.09.2016

Haluamme tällä päivityskierroksella virtaviivaistaa työnjohtajavastuiden hakuposessia sekä kiteyttää asiointikunnan antaman avun keräämällä ohjeistukset siistiin pakettiin hakemusten yhteyteen. Lue alta tarkemmat tärpit!

Kunnan ohjeet hakemuksella

• Viranomaiset sekä lausunnonantajat voivat lisätä tärkeitä linkkejä ohjeisiin ja muuhun olennaiseen materiaaliin suoraan hakemukselle.
  • Lisättyjä ohjelinkkejä voidaan tarpeen vaatiessa muokata. Muutosoikeudet omaava viranomaiskäyttäjä voi muokata kaikkia linkkejä, lausunnonantaja itse lisäämiään linkkejä.
  • Mahdollisuus linkkien lisäämiseen löytyy Ohje-palkin takaa hakemuksen oikeasta reunasta. Jatkossa myös kunnan pääkäyttäjänäkymässä asetetut ohjeet löytyvät samasta paikasta.
    • Ohjelinkki lisätään kopioimalla haluttu verkko-osoite sille osoitettuun kenttään ja kirjoittamalla ohjeelle otsikonomainen kuvaus. Linkkejä voi lisätä ainoastaan olemassaoleville internet-sivuille. Uuden linkin saa tallennettua painamalla Enter.
    • Lisättyä linkkiä voi muokata kynä-ikonista.
    • Linkkien järjestystä voi muuttaa raahaamalla kaksisuuntaisesta nuolesta.
    • Asioitsija tunnistaa uuden ohjelinkin tähti-ikonista linkin perässä.

omat_ohjeet

Vihreä väri kertoo uusista viesteistä

• Keskustelu-, Huomiot- tai Ohjeet-palkki muuttuu vihreäksi, jos se sisältää uusia tietoja eli kommentteja tai ohjelinkkejä.
  • Kun palkki klikataan auki, muuttuu palkki jälleen oranssiksi.

vihrea_palkki

Kiirellisyysvalinta näkyviin hankkeelle

• Huomiot-palkin kiireellisyyttä osoittava ikoni muuttuu kiireellisyysvalinnan (Normaali, Kiireellinen, Odottaa) mukaisesti.
  • Sama ikoni näkyy Hankkeet-sivun tyojonossa.

Rakennusvalvonta

Työnjohtaja-roolilla toimimiseen muutoksia

• Jatkossa työnjohtajalla on kirjoitusoikeus vain omaan työjohtajadokumenttiinsa (hakemus tai ilmoitus). Kirjoitusoikeuden muutos koskee myös keskustelua: työnjohtajan on mahdollista kommentoida ainoastaan omaa työnjohtajadokumenttiaan.
  • Nimeämisen myötä työnjohtaja saa oletuksena lukuoikeuden rakennusluvalle. Lukuoikeus voidaan tarvittaessa muuttaa kirjoituksoikeudeksi hankkeen muiden osapuolien toimesta.
  • Työnjohtajan oikeus osapuolien valtuuttamiseen kirjoitusoikeudella poistuu. Muutos koskee sekä rakennuslupaa että työnjohtajadokumenttia. Työnjohtaja voi edelleen myöntää lukuoikeuden omalle työnjohtajadokumentilleen.
  • Myös liitteiden käsittelyyn on tullut muutoksia. Työnjohtajan on mahdollista lisätä uusia liitteitä sekä rakennusluvalle että työnjohtajadokumentille. Uusien versioiden lisääminen onnistuu ainoastaan silloin, jos alkuperäinen liite on hänen itsensä lisäämä. Liitteiden muokkaus/poisto on mahdollista niiden liitteiden kohdalla, jotka työnjohtaja on itse lisännyt.
  • Liitteiden lisääminen työnjohtajadokumentille käsittelyyn siirron ja päätöksenannon tai hyväksynnän jälkeen on mahdollista ainoastaan viranomaiskäyttäjälle.

Maksajan tiedot

• Vain viranomainen voi jatkossa poistaa Maksaja-tietueen.
  • Hakijalle Maksaja-tiedot on pakolliset.

Tiedonhallinta

Työnjohtajien arkistointi

• Työnjohtaja-hakemukset/ilmoitukset ovat nyt arkistoitavissa.
  • Dokumentit näkyvät arkistoitavana, kun tila on hakemuksella ”Päätös annettu” ja ilmoituksella ”Ilmoitus hyväksytty”.

Liitteiden muokkaus

• Arkistoitaessa voi nyt muokata liitteitä, joita ei ennen ole pystytty muokkaamaan.
  • Muokkausmahdollisuuden puuttuminen johtui siitä, että näiltä liitteiltä puuttui tunniste, joka mahdollisti muokkauksen. Tunniste on nyt lisätty.

PARANNUKSIA

• Pidetyt katselmukset noudetaan jatkossa automaattisesti Lupapisteeseen taustajärjestelmistä. Uusien katselmustietojen haku tapahtuu jatkossa lauantaiaamuisin kello 9.00 alkaen.
  • Hankkeen keskustelussa käy paremmin ilmi, kuka viestin on lähettänyt. Jatkossa viestin yhteydessä esitetään rooli, jossa viestin lähettäjä toimii (viranomainen, hakija, työnjohtaja, lausunnonantaja, suunnittelija…).

Tulossa

• Lupapiste kääntyy pian englanniksi! Uudistuksen myötä asiointikieleksi voi valita suomen, ruotsin tai englannin.
  • Tulevaisuudessa yleisten alueiden jatkoaikahakemuksesta saadaan tieto pääluvalle.
  • Suunnitelmat ja liitteet -välilehdelle on luvassa uusia suodattimia.