Parannuksia palvelussa 29.12.2016

29.12.2016

liitteetparannusuudistus

Hou hou hou! Lupapisteellä onkin ollut kilttejä asiakkaita, sillä nyt joulun tienoolla palveluun saadaan uusi toiminto, joka on ollut toivomuslistojen suursuosikki. Lupapisteeseen on nyt mahdollista lisätä kerralla useita liitteitä – myös raahaamalla. Alla tarkempi kuvaus tästä aikaa ja hermoja säästävästä toiminnosta.

Usean liitteen lisäys kerralla

• Lupapisteeseen voi nyt lisätä samalla kertaa useita liitteitä. Liitteet saa lisättyä joko valitsemalla liitteet tai raahaamalla liitteet Lupapisteen liitesivulle.
    • Lisäys aloitetaan joko raahaamalla omalta tietokoneelta tiedosto(ja) tai klikkaamalla ”valitse tiedostot”, joka vie valitsemaan tiedostoja koneelta.
    • Jos tuodaan liitteet raahaamalla, osoitetaan oranssilla katkoviivalla alue, johon tiedostot voi pudottaa.
    • Liitteet voi myös tavalliseen tapaan yhä valita ja liittää hakemukselle.
    • Myös liitteelle uutta versiota lisättäessä uuden tiedoston voi lisätä liitteen omalla sivulla raahaamalla tiedosto suoraan Liite-sivulle.

liitteiden_raahaus

Kuva 1. Liitteet voi lisätä Lupapisteeseen joko raahaamalla tai valitsemalla omalta koneelta.

liitteiden_raahaus_2

Kuva 2. Jos liitteet lisätään raahaamalla, sivulla aktivoituu oranssilla katkoviivalla merkitty alue, johon tiedostot voi pudottaa.

• Palvelu kertoo edistymispalkin avulla, kun valitut liitteet on ladattuna metatietojen tallennusta varten.
  • Liitteille voi kirjata metatiedot joko yksitellen, tai kopioida kirjoitetun tai valikosta valitun tiedon alemmille riveille.
    • Tyyppi- ja sisältökenttä ovat pakolliset, muut tiedot tulee täyttää tarpeen ja liitteen mukaan.
    • Voit kopioida metatiedot alemmille riveille viemällä hiiren osoittimen laatikon päälle ja klikkaamalla ”Kopioi ↓”-painiketta
    • Piirrosnumero on tarkoitettu erityisesti rakentamisen aikaisille erityissuunnitelmille. Myös siinä toimii kopiointi alemmille riveille, jolloin numerointi jatkuu: jos kirjoittaa ensimmäiselle riville numeron 1 ja kopioi laatikon oikeasta reunasta, tulee alla olevaan laatikkoon numero 2, sen alle numero 3 ja niin edelleen.
  • Liitteet voi allekirjoittaa samalla kertaa omalla Lupapisteen salasanalla.
    • Allekirjoitettavat liitteet valitaan klikkaamalla palloa Allekirjoita-otsikon alta.
    • Merkityt liitteet allekirjoitetaan kaikki kerralla, kun liitteet tallennetaan.
  • Valmis-painike tallentaa liitteet palveluun valittujen otsikoiden (Liittyy-valinta) alle.

liitteiden_lisays

Kuva 3. Valitut liitteet näkyy taulukossa, johon täytetään metatiedot.

Pyydä liite-toiminto uudistui myös

• Viranomaisten käytössä olevan Pyydä liite-toiminnon ulkoasua on päivitetty.
  • Viranomainen voi määrittää nyt aikaisempaa tarkemmin, mihin pyydettävä liite liittyy.

pyyda_liite

Kuva 4. Viranomainen voi Pyydä liite-toiminnolla lisätä uusia pakollisia liitepohjia hakemukselle.

Parannuksia

Tiedonhallinta ja arkisto

• Rakennusvalvontojen tiedonohjaussuunnitelmien luonnoksiin on vaihdettu kaikki aiemmin toistaiseksi tai määräajaksi säilytettäväksi merkityt asiakirjat pysyvästi säilytettäväksi.
    • Säilytysajan juridiseksi perusteeksi on päivitetty AL/17413/07.01.01.03.01/2016
    • Organisaatioiden pitäisi pikaisesti julkaista uusi TOS, jotta nämä muutokset tulevat käyttöön Lupapisteessä! Uuden TOS:n julkaisu riittää, siihen ei tarvitse tehdä muutoksia saadakseen nämä säilytysajat päivitettyä.
  • Lupapisteessä jo oleville, vielä arkistoimattomille asiakirjoille, on tehty sama säilytysaikamuutos.
    • Arkistonhoitajan ei siis itse tarvitse kyseisten asiakirjojen säilytysaikoja päivittää, kunhan uusi TOS julkaistaan pian, ettei Lupapisteeseen ehdi tulla tässä välissä uusia asiakirjoja vanhalla säilytysajalla.
  • Arkistossa jo oleville asiakirjoille tehdään säilytysajan päivitys hieman myöhemmin.
  • Arkistonhoitaja voi nyt vaihtaa liitteen tyyppiä, sisältötietoa ja korjata TOS-menettelyä myös hankkeen ollessa Valmistunut-tilassa.
  • Työnjohtajahakemusten/ilmoitusten arkistointiin ja näkymiseen arkistoinnin työjonossa on tehty korjauksia.

Muut parannukset ja korjaukset

Rakennusvalvonta

• Poikkeamis-tyyppinen neuvontapyyntö näkyy Hankkeet-sivun hankelistalla nyt neuvontapyyntönä – aikaisemmin tyyppinä näkyi poikkeaminen.
  • Maksaja-tietueen laskutusosoitekenttää on pidennetty eli sallittu merkkimäärä on aikaisempaa suurempi.
  • Jos toimenpiteen rakennusvalikosta vaihtaa rakennuksen, päivittyy nyt rakennustunnus myös toimenpiteen otsikkoon oikein.
  • Käyttötarkoitusvalinnassa on korjattu bugi, joka aiheutti sen, että huoneistoja pyydettiin lisäämään, vaikka lisäys oli jo tehty.
  • Nyt myös automaattisesti generoituvat lausuntoliite ja naapurin kuuleminen-liite voidaan merkitä päätöksen liitteiksi.

Yleiset alueet

• Yleisten alueiden liitevalikoimaan on lisätty ”katselmuksen pöytäkirja”.

Tulossa

• Teknistä parannusta mm. KRYSP-siirtoon (katselmusten siirto).