Suunnittelija: Tallenna koulutus- ja pätevyystietosi Lupapisteeseen omaan profiiliisi

13.06.2017

ammattilaisetuudistusyritystiliyritystilin rekisteröinti

Suunnittelija, olethan jo täydentänyt tietosi Lupapisteeseen ”Omat tiedot” –sivulle? Jos et, niin tässä ohjeita sekä perustelut sille, miksi tämä kannattaa tehdä.

• Kirjaudu palveluun
  • Klikkaa omaa nimeäsi oikeassa yläkulmassa
  • Täydennä puuttuvat henkilötiedot ”Omat tiedot” –sivulle

Miksi tämä kannattaa tehdä? Henkilökäyttäjäksi rekisteröitymisen yhteydessä Lupapisteeseen tunnistaudutaan vahvasti omilla henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Tällöin väestörekisterikeskuksen kautta tulee automaattisesti osa henkilötiedoistasi Lupapisteeseen. Kaikkia tietoja ei kuitenkaan tule. Jos olet Yritystilikäyttäjä etkä ole aiemmin tunnistautunut vahvasti Lupapisteeseen, omat henkilötietosi ovat vielä puutteellisemmat.

Puuttuvat tiedot on hyvä täydentää, koska tämä nopeuttaa hakemuksen tekoa. Kun tiedot ovat omassa profiilissasi kunnossa, ne tulostuvat myös automaattisesti jokaiselle hakemukselle, jossa olet sähköisesti mukana valtuutettuna osapuolena. Eli siis jos olet hakemuksen tekijä sekä toimit hankkeen pääsuunnittelijana tai suunnittelijana, tietosi tulevat oman roolisi alle automaattisesti. Lisäksi jos sinut kutsutaan sähköisesti mukaan osapuoleksi hankkeelle ja lisäät itsesi pääsuunnittelijan tai suunnittelijan rooliin, niin myös tässä tapauksessa tietosi tulevat roolin tietokenttiin automaattisesti. Omia tietojasi ei siis tarvitse koskaan kirjoitella hakemuksille, jos ne ovat lisätty omiin tietoihisi. Kenelläkään muulla kuin sinulla ei ole näkyvyyttä omaan profiiliisi, joten viranomainen voi nähdä ne ainoastaan hakemuksilta.

”Omat tiedot” –sivulla on myös eräs hyvin olennainen toiminto, joka jostain syystä monelta jää huomaamatta: ”Olen ammattilainen” –rasti.

Suosittelemme laittamaan rastin tähän kohtaan. Rastiminen mahdollistaa omien koulutus- ja pätevyystietojen tallentamisen omaan profiiliisi. Lisäksi voit lisätä tutkintotodistukset, suunnittelutehtävien referenssiluettelot sekä muut hakemuksen kannalta hyödylliset henkilökohtaiset dokumenttisi. Toimiessasi pääsuunnittelijana tai suunnittelijana hankkeella viranomainen edellyttää pätevyystietojesi lisäämistä hakemukselle. Kun dokumentit ovat päivitettyinä omassa profiilissasi, saat ne yhtä nappia painamalla hakemukselle.Hakemuksella ”Suunnitelmat ja liitteet” –välilehdellä on painike ”Kopioi omat liitteet hakemukselle”. Tätä klikkaamalla kaikki omaan profiiliisi tallentamasi dokumentit tulevat automaattisesti hakemukselle oikeisiin liitekohtiin.