Uudistuksia palvelussa 01 / 2016

20.01.2016

Lupapisteeseen on tuotu tänään muutamia parannuksia, joiden toivotaan selkeyttävän käyttäjien yhteispeliä palvelussa.

Tämän lisäksi lupapisteen sähköinen tiedonohjaus on nähnyt päivänvalon viime yön päivityksen myötä. Hieno hetki Lupapisteen tiedonhallintatiimille ja -asiakkaille!

Tehtyjä parannuksia ja uudistuksia
  • Parannuksia ”Kunta kuulee naapurit” -toiminnallisuuteen:
    • Viranomaiselle voidaan lähettää jatkossa sähköpostiin pyyntö naapureiden kuulemisesta
      • Jotta sähköpostitoiminnallisuus saadaan päälle, tulee sähköpostiosoitteet määritellä organisaation pääkäyttäjän toimesta pääkäyttäjätilin kautta
      • Mikäli ilmoitus halutaan lähettää useampiin osoitteisiin, tulee ne erotella toisistaan pilkulla (kts. kuva alla)
      • Kun hakija klikkaa hakemuksen jättämisen yhteydessä ”Kunta kuulee naapurit”, tulee tästä ilmoitus kunnan määrittämiin sähköpostiosoitteisiin
    • ”Kunta kuulee naapurit” -toiminnallisuus näkyy jatkossa ainoastaan rakennusvalvonnan sekä poikkeamisten luvanhaussa
Kuva 1 Naapureiden kuuleminen: Kuulemispyyntöihin liittyvät sähköpostiosoitteet määritellään organisaation pääkäyttäjätilin kautta.

Kuva 2 Naapureiden kuuleminen: Pääkäyttäjätilin kautta määritetyt tahot saavat sähköpostiin ilmoituksen kunnan vastuusta kuulla kaikki hankkeen naapurit.

• Rakentamisen aikaista toimintaa on parannettu siten, että ”Katselmukset”-osioon tuodaan jatkossa näkyville katselmuksen pitopäivämäärä
  • Olemme tiedottaneet aiemmin sähköisiin lausuntoihin liittyvistä uudistuksista ja parannusten sarja jatkuu edelleen:
    • Lausunnosta muodostuvan tulosteen poistaminen ei ole enää jatkossa mahdollista
    • Lausunnonantajan tiedot eivät enää tule mukaan osapuolivalikkoon ”Osapuolet”-välilehdelle
      • Ohjeistusta lausuntoihin liittyen täällä
Lupapisteen tiedonohjaus tuotantoon rakennusvalvonnan arkistoasiakkaille

Tadaa! Tiedonohjaus-toiminnallisuus on tullut tuotantoon viime yön päivityksen myötä. Päivityksen ansiosta niille asiakasorganisaatioille, joille on asetettu ”Sähköinen arkisto” -ominaisuus päälle palvelussa ja jotka julkaisevat tiedonohjaussuunnitelman (TOS) siellä, ilmestyy Lupapisteeseen mahdollisuus asettaa toimenpiteille oletus-TOS-menettely.

Tämän lisäksi pystytään valitsemaan kullekin hankkeelle hankekohtainen menettely. Oletusmenettelyn / asetetun menettelyn perusteella tiedonohjausjärjestelmästä (TOJ) haetaan oletusmetatiedot asiakirjoille.

Mikäli organisaatio on julkaissut tiedonohjaussuunnitelman Lupapisteessä, näkyvät viranomaiskäyttäjälle tästä päivästä lähtien seuraavat ominaisuudet:
  • Hakemuksen yhteydessä pystytään valitsemaan oikea menettely hankkeelle
  • Liitekohtaisella sivulla:
    • Liitteeseen liittyvien metatietojen muokkausosio
    • Liitteen arkistointikelpoisuus (Arkistokelpoinen, Ei-arkistokelpoinen)
    • Liitteen PDF/A-konversio
  • ”Käsittelytiedot”-välilehdellä näkyy asian käsittelyn historiatietoa sekä metatietojen muokkausosio itse käsittelyprosessille
Kuva 1 Oikean menettelyn valinta hankkeelle

Kuva 2 Liitteen metatietojen muokkausosio liitekohtaisella sivulla

Kuva 3 ”Käsittelytiedot”-vällehti kertoo hankkeen käsittelyhistorian

Pst! Ilmoittautuminen huomiseen tiedonhallinnan kuntatapaamiseen sulkeutuu tänään klo 16.00. Vielä siis kerkeää mukaan. Lisätietoja ja ilmoittautuminen täältä.

Mikäli kuntaasi kiinnostaa Lupapisteen sähköinen tiedonhallintakokonaisuus, ole yhteydessä Ilkka Mattilaan lisätietoja varten:

Ilkka Mattila | Kehitysjohtaja | Lupapiste
ilkka.mattila@solita.fi

———

Päivitystiedotteet lähetetään kaikille Lupapisteen viranomaiskäyttäjille – pääsääntöisesti 2 viikon välein tehtävän palvelun päivityksen yhteydessä. Pääset näkemään alkuperäisen tiedotteen täältä.