Uudistuksia palvelussa 02 / 2016

03.02.2016

Lupapiste on päivittynyt tänään kera muutaman sekä hakijoille että viranomaisille näkyvän ominaisuuden. Jatkossa hankkeille voidaan antaa hankekohtainen lukuoikeus. Lisäksi sähköisesti hankkeella mukana olevat tahot nähdään nykyään selkeämmin taulukkomuodossa.

Myös liitteiden ryhmittely otti pienen kehitysaskeleen eteenpäin – liitelistaus on uudistumassa kuitenkin merkittävästi lähiviikkoina. Uudistuksesta on saatavilla esimakua Lupapisteen asiakaskeskustelukanavan, YAMMERIN, ”Kehitys”-ryhmässä (info alla).

Tehtyjä uudistuksia ja parannuksia

• Hankekohtainen lukuoikeus
    • Jatkossa hankkeille voidaan antaa hankekohtainen lukuoikeus ”Osapuolet”-välilehdeltä ”Lisää lukuoikeus” -toiminnolla
    • Sekä viranomainen että hakija voivat antaa lukuoikeuden kolmannelle osapuolelle, joka pääsee katsomaan hakemuksen tietoja ja lataamaan liitteitä. Taho ei kuitenkaan näe keskusteluketjun sisältöä
    • Huom! Kutsumekanismeissa on kuitenkin eroja: siinä missä hakija voi kutsua/antaa lukuoikeuden käytännössä kenelle tahansa, voi viranomainen lähettää lukuoikeudet organisaation pääkäyttäjätilin takaa etukäteen määritellyille tahoille
      • Valittavista tahoista muodostuu listaus samalla tavoin kuin lausunnonantajista
      • Rajoitus pohjautuu siihen, että viranomaisten lisäämien tahojen ei tarvitse tunnistautua palveluun – toisin kuin asioitsijoiden kutsumien osapuolten
      • Lukijalistaa ylläpidetään organisaation pääkäyttäjänäkymässä
    • Toimintoa voidaan hyödyntää esimerkiksi lautakuntakäsittelyssä tai eri viranomaisten (kuten pelastusviranomainen, poliisi) tiedottamista varten

Kuva 1 Viranomaiset kutsujina: Hankekohtaisen lukuoikeuden omaavat tahot määritellään ensin pääkäyttäjänäkymässä ja nämä etukäteen määritetyt tahot voidaan kutsua hankkeelle ”Osapuolet”-välilehdellä ”Lisää lukuoikeus” -toiminnolla

• Valtuutetut-lista taulukkomuotoon
    • Jatkossa sähköisesti hankkeella mukana olevat tahot nähdään selkeämmin taulukkomuodossa ”Valtuutetut”-osiossa
    • Myös hankekohtaisen lukuoikeuden omaavat henkilöt nähdään uuden ominaisuuden myötä omassa osiossaan ”Lukuoikeuden käyttäjä”

Kuva 2 Valtuutetut-lista taulukkomuodossa: Jatkossa nähdään sekä hankkeelle sähköisesti valtuutetut että lukuoikeudella kutsutut tahot taulukosta ”Osapuolet”-välilehdeltä

• Liitteiden ryhmittelyyn parannus
    • Jatkossa liitelistaus tunnistaa kuuluuko tietty liite hankkeen yleisiin liitteisiin vai toimenpidekohtaisiin vaatimuksiin
    • Täten toimenpiteitä lisättäessä rakennuslupahakemukseen ei tule enää turhaan päällekkäisiä liitevaatimuksia. Esimerkiksi asemapiirros kuuluu hankkeen yleisiin liitteisiin ja lisätylle toimenpiteelle tulee jatkossa liitevaatimuksiksi pohjapiirros, leikkauspiirros, julkisivupiirros ja yhdistelmäpiirros
    • Liitteiden ryhmittely ja nimet tulevat kuitenkin uudistumaan merkittävästi lähiaikoina – esimakua uudistuksesta nähtävillä jo Yammerissa, ”Kehitys”-ryhmässä (info alla)

Palvelun kehitykseen liittyvä keskustelu jatkossa ”Kehitys”-ryhmässä Yammerissa

Lupapisteen kehitystiimi on perustanut asiakaskeskustelukanavaamme, Yammeriin, oman ”Kehitys”-ryhmän palvelun kehitystä koskevaa tiedonvaihtoa varten. Kehitysryhmässä kerrotaan tulevista uudistuksista sekä kaivataan kommentteja viranomaisilta tiettyihin työn alla oleviin kokonaisuuksiin tai ominaisuuksiin liittyen.

Löydät uuden ryhmän Yammerin hakukentän kautta sanahaulla: Kehitys. Valittuasi ryhmän pääset liittymään siihen ryhmän oikeasta yläreunasta klikkaamalla ”Liity ryhmään”. Saat jatkossa sähköpostiisi tiedon kanavaan saapuneista viesteistä sekä pääset osallistumaan ryhmässä käytävään keskusteluun.

Liity siis heti kehitysryhmään ja osallistu kiihkeään palvelun kehittämistä koskevaan keskusteluun – jokainen ääni ratkaisee!

Ei tunnuksia Yammeriin? Lähetä tunnuspyyntö osoitteeseen: ilkka.mattila@solita.fi

Päivitystiedotteet lähetetään kaikille Lupapisteen viranomaiskäyttäjille – pääsääntöisesti 2 viikon välein tehtävän palvelun päivityksen yhteydessä. Pääset näkemään alkuperäisen tiedotteen täältä.