Uudistuksia palvelussa 29.6.2017

29.06.2017

katselmuspäivityspäivitystiedotetyölupayritystili

Tutustu Lupapisteen viimeisiin päivityksiin tämän tiedotteen avulla tai osallistumalla maksuttomaan webinaariin, jossa esitellään päivityksen pääkohdat. Webinaariin pääset ilmoittautumaan tästä.

Mahdollisuus säädellä viranomaisen lisäämien liitteiden OK-merkintää

• Jatkossa voidaan määritellä, merkitäänkö viranomaisen lisäämät liitteet automaattisesti OK-merkinnällä.
  • Liitteiden saamaa merkintää voidaan säätää pääkäyttäjänäkymässä, ”Hakemusten asetukset”-välilehdellä.
  • Päivityksen myötä asetus on oletuksena päällä. Valinta tulee poistaa, mikäli halutaan, että jatkossa viranomaisen lisäämät liitteet eivät saa automaattisesti OK-merkintää.

Rakennusvalvonta

Katselmukset saa siirrettyä uudelleen kuntarekisteriin

• Uudistuksen myötä Lupapisteeseen kirjatut katselmukset saa tarpeen vaatiessa siirrettyä uudelleen taustajärjestelmään.
  • Uudelleensiirto onnistuu klikkaamalla painiketta ”Siirrä uudelleen taustajärjestelmään”. Painike ilmaantuu katselmukselle ensimmäisen taustajärjestelmäsiirron jälkeen.
  • Ensimmäinen siirto tapahtuu edelleen klikkaamalla painiketta ”Katselmus pidetty”.

Yleiset alueet

Työlupahakemuksen luominen sijoitussopimukselta / -luvalta

• Allekirjoitetulta tai päätöksen saaneelta sijoitusluvalta / -sopimukselta voi luoda työlupahakemuksen, joka viittaa jo käsiteltyyn hakemukseen / sopimukseen. Työlupahakemuksen saa luotua klikkaamalla hakemuksen perustoimintopainikkeiden joukosta löytyvää ”Luo työlupa” -painiketta.
  • Uutta työlupahakemusta luodessa valitaan toimenpide, johon lupaa haetaan. Valitsemaan pääsee niiden toimenpiteiden joukosta, jotka organisaatiolla on valittu haettavaksi Lupapisteen kautta. Valittavien toimenpiteiden joukkoa on rajattu siten, että valittavissa on ainoastaan toimenpiteet, jotka ovat tyypiltään työlupia.
  • Luotu hanke viittaa alkuperäiseen hankkeeseen.
  • Luodulle hankkeelle kopioidaan alkuperäisen hankkeen hakija- sekä maksajatiedot. Myös näihin liittyvät osapuolivaltuutukset periytyvät uudelle hankkeelle (osapuolivaltuutukset tulee tästä huolimatta hyväksyä myös uudella hankkeella).
  • Luodulle hankkeelle kopioidaan myös alkuperäisen hankkeen karttaan piirretyt merkinnät.

Yritystili

Mahdollisuus lisätä hankkeille avainsanoja

• Yritystilin käyttäjät voivat määritellä Yritystilin käyttöön avainsanoja (esim. projektitunnus), joita lisätä hankkeille helpottamaan hankkeiden hallintaa.
  • Avainsanat lisätään yrityksen tietoihin. Avainsanoja pääsee lisäämään klikkaamalla omaa nimeä Lupapisteen oikeassa yläreunassa ja siirtymällä yrityksen tietoihin, ”Yritys”-otsikon alle.
  • Lisäys aloitetaan klikkaamalla ”Muokkaa yrityksen tietoja”, ja siirtymällä välilehdelle ”Avainsanat”. Haluttu avainsana lisätään ”Lisää avainsana” –painikkeella. Avainsanoja voi lisätä niin monta, kuin tarpeen on.
  • Avainsanat lisätään hankekohtaisesti hankkeen oikeasta laidasta löytyvälle ”Huomiot”-palstalle, ”Avainsanat” -otsikon alta. Hankkeelle voi määrittää useita avainsanoja.

Mahdollisuus lisätä hankekohtaisia huomioita

• Huomioita voi hyödyntää helpottamaan yrityksen sisäistä viestintää hankkeesta.
  • Huomiot lisätään hankkeen oikeasta laidasta löytyvälle ”Huomiot”-palstalle. Huomiot eivät näy yrityksen ulkopuolisille käyttäjille.
  • Huomiot tallentuvat hankkeelle heti, kun ne kirjoitetaan niille varattuun ”Yrityksen huomiot” -kenttään. Erillistä tallennusta huomioille ei tehdä.

Tarkemmat hakuehdot Hankkeet-näkymään

• Uudistuksen myötä hankejonoa voi rajata hankkeelle määritettyjen avainsanojen ja toimenpiteiden perusteella. Lisähakuehtoja pääsee määrittelemään painikkeella ”Lisähakuehdot”.
  • Suosikkihakuehdot voi tallentaa itselleen jatkokäyttöä varten. Hakuehto nimetään, ja tallennus viimeistellään klikkaamalla ”Tallenna hakuehdot”. Tallennetut hakuehdot löytyvät valikon ”Tallennetut hakuehdot” takaa.
  • Tallennetun hakuehdon voi asettaa itselleen oletushakuehdoksi, jolloin hakuehto rajaa hankejonoa automaattisesti, kun palveluun kirjautuu. Oletushakuehdoksi tallentaminen tapahtuu klikkaamalla ”Aseta oletushakuehdoksi”.

PARANNUKSIA

Tiedonhallinta

TIFF-tiedostot muunnetaan PDF/A-muotoon

• Arkistolaitos on linjannut, että TIFF ei ole enää (rakennusvalvontojen osalta) hyväksytty tiedostomuoto aineiston pysyvään säilytykseen, joten jatkossa TIFF-muodossa Lupapisteeseen ladatut tiedostot muunnetaan PDF/A-muotoon.

Rakennusvalvonta

Myös Lupapisteessä luodun katselmuksen voi merkitä virheelliseksi

• Mikäli katselmus merkitään virheelliseksi, tulee tämän tilalle luoda uusi katselmus hankkeen ”Rakentaminen”-välilehdellä.
  • Uusi katselmus luodaan klikkaamalla painiketta ”Uusi vaatimus”.

Heinäkuun myötä kahden viikon välein tapahtuvat päivitykset jäävät kesätauolle. Säännölliseen päivitysrytmiin palaamme jälleen elokuun puolenvälin tienoilla!