Alta löydät Lupapisteen tiedotepohjat rakennusvalvontaa varten.

Yleinen infoteksti Lupapiste-palvelusta (rakennusvalvonta)

Hoida rakennuslupa-asiointi verkossa Lupapisteen kautta

Hoida hankkeesi rakennuslupa-asiointi verkossa Lupapisteen kautta – aina ennakkokyselyistä hankkeen päättymiseen saakka. Palvelu kokoaa kunnan viranomaisen, rakentajan, suunnittelijan ja muut rakentamisen ammattilaiset yhteen osoitteeseen ja pitää kaikki hankkeen osapuolet pysyvät tietoisina hankkeen etenemisestä. Vuorokauden ympäri. Hakemusten käsittely ja lupa-asiointi on sujuvampaa kun tarvittavat tiedot ovat heti mukana eikä paperisia hakemuksia ja asiakirjoja tarvitse toimittaa erikseen eri toimijoille.

Lupapiste kattaa XXXXXX (kunnan nimi tähän) rakennus- ja toimenpidelupien, toimenpideilmoitusten sekä poikkeamispäätösten hakemisen (tarkista tässä kohtaa onko poikkeamispäätösten hakeminen mahdollista).

Palveluun rekisteröidytään pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella ensimmäisen käyttökerran yhteydessä ja sen käyttö on maksutonta. Luvanhakijaorganisaatiot voivat kuitenkin rekisteröidä käyttöönsä maksullisen Yritystilin sisäistä hankehallintaa varten.

Palvelun toimittaja on digitaalisen liiketoiminnan asiantuntijayritys, Evolta Oy, ja se on toteutettu yhteistyössä Ympäristöministeriön kanssa.

Lupapisteen käyttö pähkinänkuoressa:

1. Rekisteröidy palveluun ensimmäisen käyttökerran yhteydessä ja kirjaudu tämän jälkeen sisään sähköpostiosoitteella sekä salasanalla.
2. Hakemuksen tai kyselyn luominen: Valitse hankkeesi sijainti ja päätoimenpide. Tämän jälkeen pääset joko tekemään kyselyn hankkeeseen liittyen tai luomaan hakemuksen aiempien valintojesi pohjalta.
3. Kutsu tarpeelliset tahot mukaan hankkeelle ”Osapuolet”-välilehdeltä. Kun henkilöt ovat hyväksyneet hankekutsun, voidaan heidän tietonsa valita mukaan hakemukselle ja täten säästytään turhalta näpyttelyltä. Huomiothan, että mikäli hankkeellesi vaaditaan pääsuunnittelija, vastaa hän pääsääntöisesti hankkeen edistämisestä ja viranomaiskommunikaatiosta Lupapisteessä.
4. Tallenna hankkeelle siihen liittyvät tiedot ja dokumentit yhdessä muiden osapuolten kanssa. Kaikki kirjoittamasi tiedot tallentuvat automaattisesti hakemukselle ja voit jatkaa sen täydentämistä sinulle sopivana ajankohtana.
4. Kysy tarvittaessa neuvoa viranomaiselta hankekohtaisen ”Keskustelu”-ikkunan kautta.
5. Jätä hakemus eteenpäin viranomaiselle ”Hakemuksen jättäminen” -välilehdeltä.

Lupapisteen prosessikuvaus >>

Siirry palveluun >>


Infoteksti Lupapisteen neuvontapyyntöpalvelusta

Hoida rakentamiseen liittyvät kyselyt sähköisesti Lupapisteen kautta

Lupapiste on asiointipalvelu, jossa voi hakea rakentamisen lupia sekä hoitaa niihin liittyvän viranomaisasioinnin sähköisesti. Se kokoaa kunnan viranomaisen, rakentajan, suunnittelijan ja muut rakentamisen ammattilaiset yhteen osoitteeseen. XXX:n kunnassa/kaupungissa voidaan tehdä nyt palvelun kautta neuvontapyyntöjä. Voit käyttää Lupapistettä kaikkiin rakentamisen lupiin liittyvissä kysymyksissä jo ennen rakennushankkeesi käynnistymistä. Lupapisteen kautta saat henkilökohtaista palvelua asiaan liittyvältä viranomaiselta.

Palvelu ohjaa hakemaan rakennushankkeesi sijainnin kartalta sekä kuvaamaan tarpeesi ohjeiden ja valintojen avulla. Viranomaisen on helpompi ja nopeampi neuvoa sinua, kun kaikki tiedot ovat varmasti saatavilla. Voit asioida palvelussa silloin kun se itsellesi parhaiten sopii ja samalla kaikki asiaan liittyvä viestintä on nähtävissä yhdessä paikassa.

Palvelu on avoinna kaikille rakentamista suunnitteleville kuntalaisille. Palveluun rekisteröidytään ensimmäisen käyttökerran yhteydessä pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.

Palvelun toimittaja on digitaalisen liiketoiminnan asiantuntijayritys, Evolta Oy, ja se on toteutettu yhteistyössä Ympäristöministeriön kanssa.

Siirry palveluun >>


Tiedotepohja Lupapisteen käyttöönotosta hyödynnettäväksi tiedottamisessa paikalliselle medialle

xxx sähköistää rakennuslupa-asioinnin
LUPAPISTE ON UUSI LUVANHAKEMISEN PAIKKA KAIKILLE RAKENTAMISEN TAHOILLE

xx.xx.xxxx – xxx on ottanut käyttöön rakentamisen lupakäsittelyjä tehostavan sähköisen Lupapiste-asiointipalvelun. Luvanhakijat ovat jo aikaisemmin voineet lähettää rakentamiseen liittyviä neuvontapyyntöjä palvelun kautta, mutta nyt eri rakennushankkeet voidaan valmistella alusta loppuun sähköisesti yhdessä viranomaisten ja muiden rakennusalan ammattilaisten kanssa. Lupapiste sujuvoittaa lupakäsittelyä ja vapauttaa luvanhakijan virastoaikatauluista sekä paperisten asiakirjojen toimittamisesta eri tahoille.

xxx on ottanut Lupapisteen käyttöön xxx alkaen. Palvelu kokoaa rakennuslupien kanssa toimivat eri tahot yhteiseen osoitteeseen ja mahdollistaa neuvonnan, luvanhaun ja viranomaisasioinnin hoitamisen sähköisesti. Palvelu neuvoo hakijaa lupien tarpeesta ja luvanhakemisen vaatimuksista.

”Rakennushankkeet voidaan valmistella palvelussa käsittelyvalmiiksi yhteistyössä viranomaisten kanssa. Hakemukset ja aineistot välittyvät sähköisesti suoraan kunnan järjestelmiin, eikä niitä tarvitse erikseen toimittaa paperisina monille eri tahoille”, kertoo xxx.

Päätöksen jälkeen myös rakentamisen aikainen viranomaisasiointi voidaan hoitaa samassa palvelussa. Palvelussa hakija voi seurata lupien etenemistä ja nähdä muiden osapuolten, kuten viranomaisen, suunnittelijoiden tai muiden hankkeen osapuolten tekemät kommentit ja muutokset reaaliaikaisesti.

UUSI PALVELU NOPEUTTAA LUPAKÄSITTELYÄ

 

Lupapiste kattaa rakennus- ja toimenpidelupien, toimenpideilmoitusten sekä poikkeamispäätösten hakemisen ja palvelu toimii myös sähköisenä neuvontapyyntökanavana. Palveluun rekisteröidytään ensimmäisen käyttökerran yhteydessä pankkitunnusten tai mobiilivarmenteen avulla.

”Palvelu kattaa rakennushankkeen koko elinkaaren ensimmäisestä neuvontapyynnöstä tai kontaktista hankkeen valmistumiseen saakka, olipa kyse sitten parvekkeen lasituksesta tai kauppakeskuksen rakentamisesta”, kertoo Jani Muhonen Lupapiste-palvelua tuottavasta Evolta Oy:stä.

”Lupapiste ohjaa asioijaa hakemaan kohteen sijainnin kartalta sekä tekemään hakemuksen tai ilmoituksen valitun toimenpiteen pohjalta. Esimerkiksi kiinteistön tiedot saadaan helposti neuvontapyyntöön tai lupahakemukseen palvelun paikkatietojen avulla. Palvelu helpottaa myös kunnan viranomaisen sähköpostiruuhkaa ja vähentää puhelinneuvonnan tarvetta. Näin lupakäsittelyt nopeutuvat ja sujuvoituvat”, Muhonen toteaa.

Lupapiste tuo kunnille kustannus- ja resurssisäästöjä vapauttaen henkilöstöä muihin asiantuntijatehtäviin. Lupapiste ei poista perinteistä paperilla asiointia tai mahdollisuutta kohdata viranomaista kasvokkain, mutta tavoitteena on tarjota niin toimiva ja hyvä asiointikanava, että kaikki osapuolet suosisivat jatkossa sähköistä palvelua. Palvelun tilaaja on Ympäristöministeriö ja sen toteuttaa digitaalisen liiketoiminnan asiantuntijayritys Evolta.

Lupapisteen prosessikuvaus >>

https://www.lupapiste.fi

YHTEYSTIEDOT

(Kunnan yhteystiedot tähän…)

Jani Muhonen, Liiketoimintajohtaja, Lupapiste, jani.muhonen@evolta.fi, puh. 0400 191646

Kari Syrjärinne, Myyntipäällikkö, Lupapiste, kari.syrjarinne@evolta.fi, puh. 040 555 8684

Ilona Ivanoff, Markkinointi- ja Viestintäpäällikkö, Lupapiste, ilona.ivanoff@evolta.fi, puh. 040 0652 734